Guvernanță

 

Guvernanța

Conform Statutului, Consiliul Director asigură administrarea și conducerea executivă a asociației

Componența Consiliului Director:

Daniel Stifter – Președinte
Simona Mirela Lupșor Trifan – Vicepreședinte
Dumitru Tudorache – Secretar

Pentru o mai eficientă repartizare a responsabilităților și descentralizare administrativă, Consiliul Director a înființat următoarele comitete:


RALCO – comitetul pentru administrarea riscurilor, activelor financiare și fondurilor sociale
Comitetul de Credite – având ca principale atribuții analiza și aprobarea cererilor de credite

Conform Statutului, Cenzorul este numit de Adunarea Generală a Asociaților și asigură funcția de supraveghere a Consiliului Director.
Atribuțiile Cenzorului sunt cele prevăzute prin Statutul C.A.R. RESTART BPT.

CODUL ETIC AL ASOCIAȚIEI CASA DE AJUTOR RECIPROC (C.A.R.) RESTART BPT

CAPITOLUL  I

DISPOZIŢII GENERALE

ART.1  Codul Etic al ASOCIAȚIEI CASA DE AJUTOR RECIPROC (C.A.R.) RESTART BPT, (denumit în continuare “Cod Etic”) stabilește principiile în materie de etică civică si profesională pentru toți membrii C.A.R. și persoanele angajate în procesul realizării atribuțiilor de serviciu din cadrul ASOCIAȚIEI CASA DE AJUTOR RECIPROC (C.A.R.) RESTART BPT, numită în continuare C.A.R..

ART.2 Normele de etică și conduită profesională prevăzute în prezentul Cod Etic se aplică pentru toți membrii si salariații C.A.R.

ART.3  În sensul prezentului Cod se aplică următorii termeni și noțiuni:

Conducerea C.A.R.: Președintele și membrii Consiliului director.

Management: un grup de persoane responsabile de organizarea, conducerea și gestiunea unei unități de lucru, a valorificării eficiente a resurselor umane, financiare și materiale ale unității respective.

Rudă sau afin de până la gradul doi (II): copiii, soții și părinții sunt rude de gradul întâi (I); nepoții, bunicii, frații sunt rude de gradul doi (II).

CAPITOLUL II

PRINCIPII

ART.4 Principii de bază.

Valorile C.A.R la care prin apartenenta la organizație, membrii si salariații au aderat, sunt: angajament civic, eficientă, excelență, transparență, responsabilitate, integritate și credibilitate. În plus, salariații trebuie să acționeze cu loialitate față de C.A.R, onestitate, independență, imparțialitate, discreție, să respecte standardele de etică profesională și să evite orice situație care ar putea să genereze un conflict de interese.

ART.5 Egalitate de tratament și non-discriminare. Membrii și salariații trebuie să evite orice formă de discriminare directă – tratarea unei persoane în baza oricăruia dintre criteriile prohibitive în manieră mai puțin favorabilă decât tratarea altei persoane într-o situație comparabilă – sau indirectă – orice prevedere, acțiune, criteriu sau practică aparent neutră care are drept efect dezavantajarea unei persoane față de o altă persoană. Fac excepție cazurile în care acea prevedere, acțiune, criteriu sau practică se justifică în mod obiectiv, printr-un scop legitim și dacă mijloacele de atingere a acelui scop sunt proporționale, adecvate și necesare. Discriminarea presupune orice deosebire, excludere, restricție sau preferință, a unei persoane sau unui grup, în funcție de sex, vârstă, dizabilități, rasă, origine etnică sau socială, limbă, convingeri, apartenență politică, apartenență la o categorie defavorizată, avere, convingeri religioase precum și orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoașterii, folosinței sau exercitării în condiții de egalitate a drepturilor omului și libertăților fundamentale, sau drepturilor recunoscute de lege.

ART. 6 Amabilitate, politețe și respect – trebuie sa guverneze relațiile salariaților cu subalternii, colegii, superiorii și în relațiile cu publicul cu politețe și respect.

ART.7 Profesionalism – salariații au obligația de a îndeplini atribuțiile de serviciu cu  responsabilitate, competentă, eficientă, promptitudine și corectitudine. Salariații sunt responsabili pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu la timp și conform cerințelor stipulate în contractele individuale de muncă, fișa postului, planul strategic, regulamentele sau cerințele superiorului nemijlocit și/sau a superiorului ierarhic superior.

ART. 8 Integritatea.

1) În activitatea C.A.R., integritatea presupune:

a) rezultate, comportament onest, etic și corectitudine față de colegi/subalterni/ superiori;

b) acte și fapte consecvente conform valorilor, care contribuie la sporirea imaginii C.A.R.;

c) independență și obiectivitate în formularea și implementarea politicilor C.A.R.;

d) respectarea sarcinilor stabilite/angajamentelor/obiectivelor asumate;

e) acte și fapte fără a prevala propriul interes asupra intereselor C.A.R.;

f) lipsă de abuz de putere și autoritate;

g) acte și fapte prompte în cazul observării unor comportamente non-etice sau a lipsei de profesionalism.

2) Constituie încălcări ale eticii în activitatea C.A.R. și contravin principiului de integritate următoarele acte și fapte:

a) nedeclararea conflictului de interese;

b) acte și fapte contrare intereselor C.A.R.;

c) divulgarea secretelor profesionale în cadrul și în afara C.A.R.;

d) încălcarea responsabilităților față de colegi/subalterni/superiori;

e) solicitarea unor onorarii/prime suplimentare nerezonabile;

f) abuz de putere și autoritate etc.

g) comportament ostil, intimidant – ceartă

ART. 9 Legalitatea – salariații, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, respectă legislația României, Legea 122/1996 cu modificările și completările ulterioare, orice alte reglementări aplicabile sistemului C.A.R., regulamentele/procedurile/instrucțiunile interne ale C.A.R., hotărârile Consiliului director, etc..

CAPITOLUL III

RELAŢII INTERNE

ART. 10 Comunicare – salariații trebuie să interacționeze cu membrii CAR, cu subalternii, colegii și superiorii în mod eficient în scopul unui schimb informațional și comunicări eficace.

ART.11 Cooperare – personalul angajat trebuie să ofere asistenta și consiliere profesionala privind produsele si serviciile financiare, în cazul în care au cunoștințe relevante, atât membrilor, cat si colegilor de serviciu; în virtutea funcțiilor și în dependență de activitatea pe care o desfășoară trebuie să informeze alți salariați cu privire la activitățile în derulare și să le permită să contribuie la acestea.

ART.12 Utilizarea resurselor C.A.R. –  personalul salarial este obligat să asigure protecția proprietății C.A.R. și să evite orice prejudiciere a acesteia, să folosească timpul de lucru, precum și bunurile C.A.R. numai în scopul desfășurării activității aferente funcției deținute.

ART.13 Conflictul de interese – salariații vor evita orice situație care implică un conflict sau aparența unui conflict dintre interesul personal al salariatului și performanta atribuțiilor de serviciu. Salariații C.A.R. trebuie să se abțină de la obținerea unui beneficiu personal sau pentru evitarea prejudiciului personal ca urmare a unor informații privilegiate obținute în exercitarea funcțiilor. Beneficiul sau interesul personal semnifică orice avantaj real sau potențial care ar putea duce la un beneficiu financiar pentru salariați, pentru soții/ soțiile lor, pentru un afin până la gradul II și alte rude sau pentru cercul lor de prieteni și de cunoștințe. Dacă există posibilitatea unui conflict, salariații trebuie să aducă la cunoștința superiorului, să ia în considerare părerile acestuia, iar dacă va fi cazul să renunțe la realizarea sarcinii care creează conflictul sau poate conduce la apariția lui.

ART.14 Aspectul vestimentar – personalul trebuie să se prezinte la serviciu într-o ținută decentă. Angajații care reprezintă C.A.R. la conferințe, întâlniri sau deplasări de serviciu sunt obligați să se îmbrace într-un mod care nu ar aduce prejudicii imaginii C.A.R.

ART.15 Siguranța. Salariații sunt obligați să se informeze cu privire la regulamentele și procedurile de siguranță și securitate și să acționeze în conformitate cu acestea în orice moment. Salariații care observă un comportament care ar putea aduce prejudiciu siguranței și securității salariaților C.A.R. sau angajatorului trebuie să comunice imediat superiorului său.

ART.16 Disciplina în muncă. Salariații sunt obligați de a respecta disciplina în muncă.

CAPITOLUL IV

RELAŢII EXTERNE

ART.17. Păstrarea secretului profesional.

1) Salariații sunt obligați să păstreze și să asigure securitatea secretului profesional în C.A.R., secretul profesional fiind definit de orice informație ce constituie secret financiar, comercial, fiscal și alt secret ocrotit de lege, de care salariații au luat cunoștință în cursul exercitării atribuțiilor de serviciu precum și informațiile confidențiale create de C.A.R. în scopul ori în legătură cu exercitarea atribuțiilor ei, a căror divulgare ar putea dăuna interesului sau prestigiului persoanei la care se referă inclusiv C.A.R..

2) Salariații pot folosi informația ce constituie secret profesional doar în scopul și în cadrul executării obligațiilor lor aferente atribuțiilor C.A.R..

3) Salariații nu au dreptul să utilizeze informațiile ce constituie secret profesional în interes personal sau în interesul unor terți, să divulge aceste informații sau să permită folosirea lor de către terți ori să permită accesul terților la informațiile respective.

4) Informațiile aferente activității C.A.R. pot fi furnizate doar persoanelor care justifică deținerea acestora în virtutea atribuțiilor legale.

5) Salariații sunt obligați să păstreze secretul profesional pe tot parcursul perioadei de activitate în cadrul C.A.R.  inclusiv în perioada suspendării contractelor, precum și după încetarea activității în cadrul C.A.R. sau după încetarea raporturilor de altă natură cu aceasta. În acest context, salariații vor respecta și acționa în conformitate cu regulamentul privind regimul și circuitul informațiilor și documentelor in cadrul C.A.R. și prevederile Regulamentului intern.

ART.18 Relații cu mass-media, declarații publice și publicații.

1) Membrii si angajații CAR nu trebuie să furnizeze informații către mass-media sau media socială, să publice sau să facă declarații publice în numele sau folosind numele C.A.R. cu privire la politicile sau activitățile C.A.R. sau orice altă informație, fără autorizarea corespunzătoare în acest sens.

2)  Salariații nu trebuie să plaseze pe rețelele de socializare informații, comentarii și poze ce țin de activitățile profesionale și evenimente organizate de către C.A.R. inclusiv dacă sunt organizate în afara orelor de lucru, fapt care ar putea prejudicia imaginea C.A.R. .

ART.19 Relații cu publicul.

1) Personalul salarial trebuie să promoveze politica C.A.R. în relațiile lor cu publicul.

2) Salariații nu au voie să dezvăluie informații la care au avut acces dacă acestea sunt de natură să prejudicieze imaginea sau drepturile membrilor si viceversa.

3) Membrii au obligația de a nu aduce atingere onoarei, reputației și demnității celorlalți membri CAR prin:

            – întrebuințarea unor expresii jignitoare;

            – ridicarea tonului în timpul conversației;

            – discuții în contradictoriu;

            – dezvăluirea unor aspecte ale vieții private;

            – formularea unor sesizări sau plângeri calomnioase;

4) În limitele stabilite prin actele normative ale C.A.R. doar angajații împuterniciți cu responsabilități de relații cu publicul, furnizează informațiile solicitate.

ART. 20 Cadouri și alte beneficii – salariații C.A.R. nu vor solicita sau accepta cadouri, servicii, favoruri, invitații sau orice fel de privilegii sau beneficii care le pot influența imparțialitatea în exercitarea funcțiilor deținute ori pot constitui o recompensă în raport cu aceste funcții, ceea ce ar putea crea avantaje acestora sau persoanelor cu care aceștia sunt în raporturi oficiale.

CAPITOLUL V

OBLIGAŢIILE SALARIAŢILOR CU FUNCŢII DE CONDUCERE

ART.21 Obligațiile salariaților cu funcții de management.

1) Salariații cu funcție de management sunt obligați:

a) Să respecte, să promoveze și să asigure respectarea cadrului intern și a normelor de conduită de către ei înșiși, subalterni și colegi;

b) Să promoveze existența unui climat în care se promovează valorile etice, se utilizează, acceptă și apreciază echilibrul dintre control și comunicare;

c) Să fie disponibili pentru orice discuții, dezbateri cu subalternii, inclusiv pentru discuții personale la inițiativa acestora;

d) Să gestioneze situațiile de conflict într-o manieră imparțială și sensibilă;

e) Să creeze o atmosferă în care subalternii să-și exercite eficient și corect atribuțiile de serviciu;

f) Să asigure egalitatea de șanse și tratament în ceea ce privește cariera subordonaților;

g) Să examineze și să aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competențelor profesionale pentru subordonați, iar în cazurile în care există transferuri, demiteri, oportunități de formare sau alte stimulente, să evite orice formă de favoritism sau discriminare;

h) Să întreprindă acțiunile necesare pentru a preveni corupția sau frauda în rândul subordonaților și să fie responsabili pentru oricare eșec care apare ca rezultat al executării necorespunzătoare a acestei atribuții.

2) Salariații cu funcție de conducere sunt responsabili de aplicarea și conformarea la Codul Etic.

CAPITOLUL VI

RAPORTAREA ŞI EXAMINAREA ÎNCĂLCĂRILOR CODULUI DE CONDUITĂ

ART.22 Obligația de a raporta încălcările Codului Etic.

Dacă membrii si/sau salariații dețin informații despre încălcările prevederilor prezentului Cod, aceștia trebuie să comunice acest fapt superiorilor fără întârziere. Toate rapoartele/notele/informațiile vor fi examinate în regim confidențial.

ART.23 Evidența și examinarea încălcărilor Codului Etic. În funcție de natura/gravitatea problemei, Consiliul Director este împuternicit să coordoneze și să stimuleze  respectarea standardelor comportamentale.

CAPITOLUL VII

DISPOZIŢII FINALE

ART.24 Responsabilitatea pentru aplicarea uniformă a Codului Etic revine Consiliului Director. Responsabilitatea operativă pentru implementarea și aplicarea Codului Etic la nivelul C.A.R. aparține personalului cu funcții de conducere.

Președinte

Consiliul Director

Dan Stifter